Durata: 4 zile – 3ore/zi
Cel mai important aspect al unui program educațional pentru copiii cu autism este predarea limbajului. Pentru a oferi un program eficient, este esențial să se efectueze o evaluare precisă și aprofundată a competențelor și nevoilor curente ale copilului. Din păcate, înțelegerea oricărei teorii a limbajului nu este simplă. Alegerea teoriilor și abordărilor poate fi copleșitoare pentru un terapeut sau un părinte care se confruntă cu provocările zilnice de a învăța un copil să comunice cu ceilalți și de a interacționa social cu colegii. În plus, pentru terapeuți devine provocator să nu graviteze în jurul intervențiilor bazate pe expertiza lor sau pe disponibilitatea resurselor, mai degrabă decât pe o analiză atentă a performanțele obținute în evaluare, pe stabilirea priorităților educaționale, cât și pe intervențiile validate științific.
Dezvoltat de Dr. Partington pe baza analizei comportamentale a limbajului, sistemul ABLLS-R, poate răspunde acestor provocări, fiind atât un instrument de evaluare, un ghid de curriculum, cât și un sistem de urmărire a abilităților. Acest instrument practic și parental poate fi folosit pentru a facilita identificarea competențelor necesare copilului pentru a comunica eficient și a învăța din experiențele cotidiene. ABLLS-R oferă o evaluare cuprinzătoare a 544 de competențe din 25 de domenii de dezvoltare, inclusiv limbajul, interacțiunea socială, auto-servirea, abilitățile academice și motrice pe care copiii în mod obișnuit le dobândesc între 2 și 6/7 ani.
Evaluarea ABLLS-R poate raspunde la urmatoarele intrebari:
• Cât de puternice/ spontane si fluente/ generalizate sunt abilitățile copilului de a cere (manding)?
• Cu ce viteză învață să facă cereri noi?
• De ce nivel de promptare are nevoie pentru a reuși să demonstreze ce a invatat in sesiunea ABA?
• Cat de mult intelege ce i se spune?
• Cat de puternica este motivatia pentru invatare?
• Poate sa sustina o conversatie?
• Interactioneaza si se joaca cu ceilalti copii?
• Cat de mult participa la activitatile de la gradinita?
• Sunt dificultati la nivel de autonomie, ingrijire personala, alimentatie sau training de toaleta?
• Care este progresul copilului din ultimile 4- 6 luni?
Limitele evaluarii ABLLS-R
• Nu include o listă completă a abilităților (544 din 25 de arii de dezvoltare)
• Aranjată “cumva” într-o secvență de dezvoltare
• Nu oferă vârsta globală a copilului
• Nu include evaluarea comportamentelor problematice
Evaluarea ABLLS-R este condusa in urmatoarele circumstante:
(1) observarea copilului în mediul lui natural
(2) interviuri cu părinții și profesorii copilului
(3) examinarea directă a copilului prin exerciții formale
Materiale
Pentru evaluarea diferitelor tipuri de abilități de limbaj prezentate mai jos, aveți nevoie de o varietate de materiale.
• Tact – seturi de obiecte și imagini.
• Mand – evaluatorul trebuie să găsească și să aibă la îndemână itemi care funcționează ca recompense pentru copil.
• Abilitatea copilului de a se angaja în limbaj social și conversațional – evaluatorul trebuie să folosească o serie de întrebări verbale special conceputa (de ex., de tipul „completează ceea ce lipsește”, întrebări de tipul ce/când/unde/cum etc.) și să aranjeze (sau să observe) diverse situații sociale.
Recompense
Evaluările de limbaj și testele psihologice standardizate sunt conduse în condiții în care răspunsurile corecte nu sunt recompensate (ceea ce se numește, în limbajul de specialitate, extincție).
Această practică poate reduce enorm punctajul final obținut de copil la aceste teste (Breuning & Davis, 1981; Young, Bradley-Johnson & Johnson, 1982).
Programul de evaluare ABLLS-R încurajează folosirea recompenselor pentru răspunsurile corecte pentru a identifica mai precis abilitățile reale de limbaj ale copilului.
Evaluatorul trebuie să descopere recompensele copilului pe care urmează să îl evalueze și să le aibă la îndemână înainte de începerea procedurilor formale de testare.
Rapoarte finale
• Raport grid
• Raport de evaluare – abilitatile sunt organizate pe varsta•
• Raport de itemi (optional)
Rapoarte de evaluare sunt realizate pe platforma ABA Toolkit www.abatoolkit.com
Informatii: contact@daalautism.ro